torsdag 5. september 2013

Gifts of Norway: ノルウェーの贈り物

Japan har en sterk gavekultur noe som skaper nye utfordringer for en nordmann. Jeg har allerede flere kontakter i Japan som jeg tror det vil være lurt å ta med en liten gave til.

Til Sjefen: "Takk for jobben"
Til Sekretæren: "Takk for organisering av praktiske utfordringer" (og det har vært en del av dem...)
Til Mr. Guide rundt i Sendai første dagen: "Takk for hjelp med møbelshopping, registrering osv."
Til foreløpig ukjente personer som sikkert blir hjelpsomme: "Takk for hjelpen".
Derfor trenger jeg et utvalg gaver som sier takk på akkurat riktig måte. Heldigvis er google min venn, og jeg har fått hjelp til å finne ut av følgende:

I Japan er det mange ting man ALDRI må gjøre, som å
...gi noe med tallet 4 eller 9. (Disse representerer død og tortur)
...pakke inn gaven i gavepapir med sterke farger og bånd. (Oj, oj, oj. Bruk pastellfarger)
...gi en potteplante. (Overtro tilsier at mottakeren da kan bli syk)
...gi en hvit blomst eller et rødt kort. (Disse blir typisk brukt i begravelser)
...gi en klokke. (Symboliserer at tiden renner ut. Man, you're getting old!)


Gaver som blir satt pris på derimot kan være
...en frossen biff
...frisk frukt (eksempelvis meloner. Disse koster 600 kr per stk!)
...penner og blyanter
...mansjettknapper
...utenlandske merkevarer, gjerne mat !! :)

Dette siste punktet er det vi har bitt oss merke i, ettersom mange av de andre alternativene er litt upraktiske (å frakte en melon fra Norge til Japan kan bli litt vanskelig, iallefall hvis den skal være perfekt ved ankomst...). For hva er vel mer norsk enn Brunost og Melkesjokolade?
:) Håper det faller i smak... (pun intended).

Hva synes du hadde vært en fin ting å ta med fra Norge? Kom med tips i kommentarfeltet. :D




6 kommentarer:

  1. Det er jo faktisk "High class" meloner da, må jo forvente at de koster litt :p Jeg likte idéen med frossenbiffer! Evt. så er jo elger veldig norsk :p Kanskje en fin ostehøvel? Den er jo tross alt oppfunnet i Norge og jeg kan ikke se hvordan den kan være fornærmende ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. mange goe forslag her. tror eg ska ta turen innom den lokale turistbutikken i byen og se ka de har... :)

      Slett
  2. Hva med en søt, liten pusekatt...? Nei...?
    Ting som blir forbundet med begravelse er jo aldri smart - ref gravkrans på døren til jul... Vær glad for google-søket du!
    Ostehøvel var et glimrende forslag - gjerne sammen med brunosten. Brunost skåret med kniv kan bli litt i meste laget selv for den mest ihuga brunostelsker...
    Dere kan jo kjøre løpet helt ut og investere i noen norske troll, eller viking-figurer. Spør i suvenir-butikken hvilke som er mest populære blant japanske turister.

    SvarSlett
  3. Kokesjokolade!!! Helnøtt.. :D Men kjære du: kan du legge inn en knapp for å følge deg??? G

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har eg lagt te ein følg meg app: du skrive inn mailen din og så får du beskjed på mail når der komme nytt innlegg :)

      Slett

Kommentarer mottas med glede! Husk å legge igjen navnet ditt :)